Utställningar
 

23 maj – 15 juli

Charlotta Due
Jag är uppväxt i Uppsala i en konstnärsfamilj, där humaniora och skapande händer gav ett rikt liv, om än stundtals pekunjärt magert. Denna skaparglädje är ett rikt arv jag är mycket tacksam för. Det har alltid funnits med vid sidan av i mitt tidigare yrkesliv som arkeolog och senare arkivarie. Under åren har det växt många grenar på mitt skapandes träd, några av dem mer livskraftiga än andra, och det är dessa jag vill visa här. När jag försöker sammanfatta mitt ganska eklektiska konstutövande ser jag en gemensam nämnare: papper. Detta fantastiska, mångsidiga material som i ena stunden låter sig formas till en pigg räv, i den andra ett bärande medium för en botanisk akvarell. Papper väcker mina händer och gör dem skaparglada - från det sköra gamla tidningspapperet i collaget och över skolatlasen som täcker grävlingens nos till det tjocka akvarellpapperet från Fabriano på vars yta brandliljorna glöder. Papper är konst i sig! Papier maché är ett material jag arbetat med länge. Till en början med fantasifulla skålar, nu alltmer i djurformer - från de djur vi ser omkring oss, som rävar och grävlingar (underbara former!) till det mest mytiska och spännande av djur - draken. Men inga arga prinsessätande drakar. Jag vill visa deras sanna välvilliga natur. Ibland är de kloka, ibland dumsnälla - något som behövs precis som hos oss människor, för att göra tillvaron uthärdlig för dem som inte är försigkomna perfektionister! Även här får papperet tala - infärgat, präglat, stansat och format till fjäll och vingar. Att använda dessa gamla, ofta trasiga böcker och tidningar till mina djur förde mig naturligt över till en annan konstform - collaget. Många glada timmar när materialet nästan sätter ihop sig självt sällan allvarligt utan roande och lekfullt. Men ofta med små dolda budskap eller luckor som kan öppnas. Bara man tar sig tid att leta! Jag älskar lager i en bild, hur de kan sättas samman för att ge spänning och nyfikenhet. Återigen växte här en skapande gren, screentryck, in i en annan gren, pappersklipp. Dessa växte sedan ihop till mina flerdimensionella bilder, där kombinationen av tekniker utforskar mina platsers arkitektur och historiska lager. Jag är på sätt och vis åter arkeolog igen, men denna gång med papperskniv och tryckram istället för med skärslev! För sju år sedan blev det så äntligen, efter en cancerbehandling, fart på mig att ta tag i en gammal dröm - att åka till England och lära mig Botanical Painting, d.v.s. botaniskt måleri. Detta är en konstform de excentriska britterna är mästare i. Det blev många kurser som tillslut mynnade ut i en examen, en s.k. ”Diploma”, hos The Society for Botanical Artists i Storbritannien. Att arbeta med botaniskt måleri måste nog vara nära meditation, tror jag. I timtal försvinner jag in i en värld av seende och former. Glädjen över det underbara papperet, den smidiga mårdhårspenseln och det stilla metodiska utforskandet av motivet. Färdiglärd blir jag aldrig - varje bild är en övning i ödmjukhet och i insikten att det är många steg kvar att gå - att kunna njuta av vägen, även om den är krokig!


 


 

Margareta och Per Palmén, Alsta Trädgårdar, Alsta by, Örsundsbro Tel: 070 2923837 Epost: