23 maj – 15 juli
Charlotta Due
Jag är uppväxt i Uppsala i en konstnärsfamilj, där
humaniora och skapande händer gav ett rikt liv, om
än stundtals pekunjärt magert. Denna skaparglädje är
ett rikt arv jag är mycket tacksam för. Det har
alltid funnits med vid sidan av i mitt tidigare
yrkesliv som arkeolog och senare arkivarie. Under
åren har det växt många grenar på mitt skapandes
träd, några av dem mer livskraftiga än andra, och
det är dessa jag vill visa här. När jag försöker
sammanfatta mitt ganska eklektiska konstutövande ser
jag en gemensam nämnare: papper. Detta fantastiska,
mångsidiga material som i ena stunden låter sig
formas till en pigg räv, i den andra ett bärande
medium för en botanisk akvarell. Papper väcker mina
händer och gör dem skaparglada - från det sköra
gamla tidningspapperet i collaget och över
skolatlasen som täcker grävlingens nos till det
tjocka akvarellpapperet från Fabriano på vars yta
brandliljorna glöder. Papper är konst i sig! Papier
maché är ett material jag arbetat med länge. Till en
början med fantasifulla skålar, nu alltmer i
djurformer - från de djur vi ser omkring oss, som
rävar och grävlingar (underbara former!) till det
mest mytiska och spännande av djur - draken. Men
inga arga prinsessätande drakar. Jag vill visa deras
sanna välvilliga natur. Ibland är de kloka, ibland
dumsnälla - något som behövs precis som hos oss
människor, för att göra tillvaron uthärdlig för dem
som inte är försigkomna perfektionister! Även här
får papperet tala - infärgat, präglat, stansat och
format till fjäll och vingar. Att använda dessa
gamla, ofta trasiga böcker och tidningar till mina
djur förde mig naturligt över till en annan
konstform - collaget. Många glada timmar när
materialet nästan sätter ihop sig självt sällan
allvarligt utan roande och lekfullt. Men ofta med
små dolda budskap eller luckor som kan öppnas. Bara
man tar sig tid att leta! Jag älskar lager i en
bild, hur de kan sättas samman för att ge spänning
och nyfikenhet. Återigen växte här en skapande gren,
screentryck, in i en annan gren, pappersklipp. Dessa
växte sedan ihop till mina flerdimensionella bilder,
där kombinationen av tekniker utforskar mina
platsers arkitektur och historiska lager. Jag är på
sätt och vis åter arkeolog igen, men denna gång med
papperskniv och tryckram istället för med skärslev!
För sju år sedan blev det så äntligen, efter en
cancerbehandling, fart på mig att ta tag i en gammal
dröm - att åka till England och lära mig Botanical
Painting, d.v.s. botaniskt måleri. Detta är en
konstform de excentriska britterna är mästare i. Det
blev många kurser som tillslut mynnade ut i en
examen, en s.k. ”Diploma”, hos The Society for
Botanical Artists i Storbritannien. Att arbeta med
botaniskt måleri måste nog vara nära meditation,
tror jag. I timtal försvinner jag in i en värld av
seende och former. Glädjen över det underbara
papperet, den smidiga mårdhårspenseln och det stilla
metodiska utforskandet av motivet. Färdiglärd blir
jag aldrig - varje bild är en övning i ödmjukhet och
i insikten att det är många steg kvar att gå - att
kunna njuta av vägen, även om den är krokig!
|
|